Nya tag

Har under senaste tiden läst mycket bloggar och kände så smått lusten komma tillbaka att uppdatera sin egen. Here we go!
Såg att det var drygt ett år sedan jag skrev sist så har hänt en del sen sist, 2 veckor kvar bara av årskurs 3 på veterinärprogrammet nu bland annat! Ska bli himla skoj att börja fyran till hösten eftersom det är då all praktisk undervisning börjar. Vi ska få lära oss riktiga saker och inte bara en massa teori som vi är fullmatade med vid det här laget. Ser så klart mest fram emot hästundervisningen men tror småsjur och produktionsdjur också kommer vara intressant. I år har vi läst om läkemedel, livsmedel, försöksdjur, lagstiftning och nu läser vi klinisk anatomi. Dessutom har vi skrivit ett kandidatarbete vilket innebär att jag om 2 veckor har en kandidatexamen. Klingar inte helt fel, en examen liksom! 2½ år kvar till en master och veterinärlegitimation=) Man förstår fortfarande inte att man verkligen kommer bli veterinär dock, känns konstigt att tänka tanken bara även om man känner att kunskperna växer för varje dag som går.

Solen är numera hemma och ska betäckas för att förhoppningsvis bli mamma nästa år. Har valt hingsten Baltimore som jag tror kommer passa Solen bra. Han vann bruksprovet 2009 med 10-10 i hoppningen så ingen dålig kille! Dessutom rör han sig bra vilket är en egenskap jag vill ha hos en häst även om den främst ska hoppas. Bra temperament och en bra exteriör på det gjorde att beslutet inte blev så svårt trots att jag inte är någon avelexpert. Solen gick riktigt bra på sista tävlingen i april så det var med blandade känslor man ställde av henne så hon kunde äta upp sig och gå ner i kondition för större chans att bli dräktig. 130 känns inte längre högt och svårt så nog har hon lite kapacitet den damen. Ska bli spännande med en bebis och hoppas självklart på en stjärna. Men blir väldigt nöjd bara det är ett sto!

Under tiden Solen är dräktig har jag fått möjligheten att låna en annan häst, Markgrafin de Heers som ägs av Lotta Klenell. Lotta tar också hand om Solen när hon är dräktig och även över fölningen så det kunde inte ha blivit bättre! Grafin är en mkt speciell dam men jag är redan mkt förtjust i henne. Jag har ju en tendens att falla för ston som är speciella och har mkt egen vilja. Vi har hunnit med 3 tävlingar och hitills har det resulterat i 2 vinster och en precis utanför placering så bra med tanke på att jag bara ridit henne i 4 månader än. Målet är att komma upp i 140. Först ska vi dock klara av 130 och gärna med placering. Har stärkt henne mkt i all den snö som varit i vinter så nu har hon en fin grundkondition och börjar bli riktigt fin att rida.

    

Kommentarer
Postat av: Sara

Kul att du skriver igen Lina!

Jag har tittat in här hela tiden och hoppats på att få läsa några rader om hur du har det =)



Kul med föl och ny häst!

Och grattis till kandidaten =)

Själv är jag färdig med plugget nu och väntar bara på att få hem mitt examensbevis så jag kan beställa min ingenjörsring. Fy farao vilket slit det har varit dom här åren, det behövs verkligen bevis för haha.



Ta hand om dig, vore kul att ses någonting snart. Uppsala sthlm är faktiskt ingen lång resa =)



Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback